Főoldal

Inzulinrezisztencia kezelése

Az inzulinrezisztencia az anyagcserét érintő megbetegedés. Röviden az inzulin nevű hormont nem gyengén vagy egyáltalán nem tud csatlakozni az inzulin receptorokhoz, aminek következtében a sejtek nem jutnak elegendő inzulinhoz és nem történik meg a glükóz felvétele a vérből. A betegség egy endokrinológiai vizsgálat során kiszűrhető. Gyógyítani nem lehet, csak kezelni, de azt egész hatásosan, az egyes gyógyszeres kezelésnek és a hozzá társuló megfelelő étrend kialakításának köszönhetően.

A megfelelő táplálkozáshoz hozzá tartozik, a testmozgás, melyet hetente legalább kétszer- háromszor kell végezni. Hanyagolni kell az étrendből a finomított szénhidrátokat, például a fehérlisztet. Ez után csakis teljes kiőrlésű lisztből készült pékáruk fogyasztása ajánlott. A cukor használata is kerülendő. Ugyanakkor a természetes alapanyagú, például nyírfacukor vagy a gyümölcscukor használata nem tilos. Magas kakaótartalmú, 70-80%-os étcsokoládét is lehet fogyasztani, de csak módjával. Nem kell teljesen hanyagolni a nyalánkságokat, diabetikus sütemények fogyasztása is megengedett, hiszen ezek nem tartalmaznak cukrot és legtöbbször fehér lisztet sem. Ügyelni kell a szénhidrát bevitelre is. Reggel és este kell a lassú felszívódású szénhidrátokat kell fogyasztani. Ilyen lehet a barna rizs, a teljes kiőrlésű pékáruk és a zöldségek, többsége. Délben ajánlott a gyors felszívódású szénhidrátok beiktatása. Bátran fogyasszuk a natúr tejtermékeket, kefirt, tejet, natúr joghurtot. Rengeteg gyümölcs is ebbe a kategóriába tartozik, így azok fogyasztása is ezen napszakra tehetőek.

További tanácsok, ahhoz hogy állapotunk és vele együtt testsúlyunk is javuljon. Kerülni kell a túl zsíros ételeket, főzés során inkább használjuk olajakat. Pozitív hatása van a szervezetre a különböző tengeri halaknak is, mivel ezek egyik fontos összetevője az omega-3 zsírsav. A különböző magvak, diófélék és a belőlük készül olajak is omega-3ban gazdagok, így azok rendszeres fogyasztása is ajánlott. Hatása abban mérhető, hogy csökkenti a sejtek inzulinérzékenységét. Vitaminok közül a D- vitamin bevitele ajánlott, ez is pozitívan hat az inzulinháztartásra. Folyadékok közül a különböző gyógyhatású teákat és ásványvizeket célszerű fogyasztani. Kitűnően lehet helyettesíteni a kávét zöldteával például.